V některých firmách novinka, v jiných zaběhnutá pracovní pozice. Manažer udržitelnosti se postupně stává nepostradatelnou součástí společností. Reaguje na přibývající legislativní podmínky, řídí ESG a posouvá firmu správným směrem. Poprvé jsme se náplní práce ESG manažera věnovali v článku Jaká je role manažera udržitelnosti. Dnes vám představíme další dvě kompetence, které tato pozice obnáší.
Interní komunikace udržitelnosti
ESG se věnují firmy z různých důvodů – legislativní povinnost, požadavek od odběratele, ambice snížit výrobní náklady atd. Podobně rozdílné jsou i postoje k němu. Mnoho lidí má z firemní odpovědnosti a udržitelnosti obecně negativní pocity (nedůvěra v myšlenku konceptu, předpokládaná časová a finanční náročnost, množství byrokracie, …). Pro správné fungování firmy je důležité, aby všechny její složky (nebo alespoň co nejvíce z nich) ”jely na stejné vlně”. Tedy aby byla udržitelnost vnímaná pozitivně nejen ve vedení, ale i u zaměstnanců. V takovou chvíli vystupuje ESG manažer v roli ambasadora udržitelnosti. Jeho náplní je vysvětlovat kroky směrem k větší firemní odpovědnosti, a zároveň pro tuto myšlenku nadchnout i ostatní oddělení ve firmě. Tedy spolupracovat na dosažení cíle nebo alespoň o udržitelnosti vytvořit pozitivní obrázek.
To je však komplexní úkol. Nabízíme pár tipů, kde začít:
- Komunikujte pozitivně: zaměřte se na příležitosti a benefity, které ESG přináší. Předsudků ohledně udržitelnosti je spousta. Snažte se je vyvrátit.
- Najděte si spojence: spolupracujte s kolegy, kteří sdílejí vaši vizi. Mohou vám pomoci šířit myšlenku udržitelnosti.
- Personalizujte přínosy: ukažte každému oddělení, jak jim ESG může pomoci v jejich vlastní agendě. PR ocení lepší reputaci u zákazníků, finance zase získání podpory od investorů.
- Inspirujte kolegy úspěchy ostatních firem ve vašem oboru, které úspěšně začlenily ESG strategie. Zvládli to oni, zvládnete to i vy!
- Vzdělávejte a informujte: pravidelně sdílejte novinky a trendy z oblasti ESG – v rámci firemního newsletteru, školení nebo i na teambuildingu.
S vedením ruku v ruce
Druhá důležitá role je spolupráce s vedením. ESG se promítá do strategického vedení firmy. Proto by vedení nemělo veškerou agendu spojenou s ESG automaticky přesunout na ESG manažera. Obě role mají jiné vědomosti a dovednosti. Spolupráce může být tedy velice efektivní. Mohou spolu nalézt rizika spojená se změnou klimatu, která by mohla ohrozit byznys nebo nastavit cíle pro různé aspekty udržitelnosti. (Možná se zavázali k uhlíkové neutralitě…) Vedení by mělo být přítomno i procesu tvorby ESG reportu. Nedělá dobrotu, když se s jeho obsahem vedení seznamuje při čtení finální verze.
Potřeba reportingu převládá
Přestože tyto dvě role jsou pro firmu důležité, v současné době hledají firmy ESG manažera zpravidla z jednoho hlavního důvodu: ESG reporting. Legislativa nebo například dodavatelé požadují po firmách minimálně výpočet uhlíkové stopy, po těch větších už i ESG report. Letos a příští rok budou manažeři udržitelnosti provádět analýzu dvojí materiality. V roce 2026 by měli začít plnit cíle, které si jako firma ke zvýšení udržitelnosti stanovila.
Řešíte i vy problematiku ESG reportingu?
Potřebujete vytvořit ESG report podle nových evropských standardů, nebo hledáte způsob, jak efektivně sbírat a vyhodnocovat ESG data? Ať už stojíte před jakoukoli výzvou, provedeme vás celým procesem krok za krokem – včetně zajištění auditovatelnosti a souladu s legislativními požadavky.
Chcete vědět více o tom, jak vám konkrétně můžeme pomoci? Podívejte se na naši produktovou stránku, kde najdete detailní informace o našich službách v oblasti ESG reportingu, ukázky reportů a odpovědi na nejčastější otázky.
A pokud máte specifické dotazy nebo chcete začít hned teď? Kontaktujte nás ještě dnes – naši experti vám poskytnou individuální konzultaci přesně na míru vaší situaci a pomohou nastavit ESG reporting, který skutečně funguje pro vaši firmu.