Jak se neztratit v klišé ESG? Důležité je vědět, v čem se musíte zlepšit
Čím dál víc firem řeší, jak na ESG. Jak ale nesklouznout k tomu, aby se udržitelnost stala jen nástrojem k vylepšení PR?
Podnikatelský svět se postupně mění pod vlivem povinností spojených s ESG. Firmy se připravují na reportování jejich udržitelných praktik. Jak zajistit, aby tyto požadavky byly v souladu s činnostmi společností, a to s minimálním úsilím a náklady?
V současnosti je ESG reporting pro firmy buď dobrovolný, nebo povinný. Firmy dobrovolně reportují z několika důvodů:
Pokud společnost spadne pod reportovací povinnost, je pouze na ní, jak tuto skutečnost uchopí. Některé firmy důvod ke zlepšování se v ESG a udržitelnosti nemají. Jejich cílem je pouze compliance, tedy to, aby fungování firmy souznělo s předpisy ESG. To není nic nemožného nebo zakázaného. Firma se jednoduše bude věnovat pouze povinným částem ESG (v zásadě výběr významných témat a jejich zveřejnění v reportu) a vyhne se rozšiřujícím aktivitám, např. nastavení strategie a politik nebo určení cílů uhlíkové neutrality. ESG klade nároky na transparentnost, ne na míru udržitelnosti firmy. Ve Fair Venture pro nás tento přístup není ničím neobvyklým a máme s ním dobré zkušenosti.
Je zřejmé, že ESG reporting je komplexní, časově náročný proces. Zaměřením se pouze na jednu jeho oblast, tvorbu reportu, se podnik vyhne nejtěžší části ESG – nastavení kroků, jak se stát jako firma udržitelnější. Díky tomu ušetří nejen finance, ale zejména personální kapacity.
Podívejme se ale i na druhou stranu mince… Povinnost reportování se sice přímo týká asi tisícovky firem, nepřímo však zasahuje mnohem širší okruh společností. Jsou převážně součástí odběratelsko-dodavatelského řetězce větších hráčů. Ti často vyžadují ESG data od svých dodavatelů mimo jiné kvůli výpočtu vlastní uhlíkové stopy (skrze nepřímé emise ve Scope 3). Počet těchto požadavků pravděpodobně poroste, což znamená, že se mnoha firmám vyplatí věnovat ESG poctivě už od začátku – stejně jako je levnější a efektivnější postavit řádně zateplený dům než zpětně zateplovat nějaký nehospodárný.
ESG report je každoroční záležitost. První report je ovšem zásadní. Když se společnosti podaří správně ho uchopit, následující reporty se stanou “rutinou“, podobně jako zpracování výroční zprávy dnes. A na co se v prvním reportu zaměřit? Je potřeba sestavit jeho kostru; provést tzv. analýzu dvojí materiality. Ta firmě ukáže, která témata z ESG jsou pro ni relevantní řešit. Pak už stačí každý rok vydat aktualizovaný report, který se těmto tématům věnuje.
Přestože je ESG report někdy vnímaný jako zbytečný kus papíru, který firmě její činnost znepříjemňuje, je to nejefektivnější způsob, jak postupně vytvořit stabilní udržitelný trh. Firmy, které se na něm zvládnou pohybovat, se stanou atraktivní pro investory, banky a velké odběratele. ESG se stalo novým měřítkem konkurenceschopnosti. Proto si některé firmy z byznysového hlediska nemohou dovolit toto téma neřešit a kromě compliance si už i nastavují cíle uhlíkové neutrality apod.
Musíte vytvořit ESG report nebo hledáte efektivní způsob sběru ESG dat? Pomůžeme vám s celým procesem od analýzy až po finální report podle aktuálních standardů.
Čím dál víc firem řeší, jak na ESG. Jak ale nesklouznout k tomu, aby se udržitelnost stala jen nástrojem k vylepšení PR?
Tradiční český výrobce nápojů Kofola vydal historicky první samostatný nefinanční report, na jehož tvorbě jsme se podíleli. Obsahuje veškerá ESG data o fungování firmy. To jí pomáhá definovat, kam se…
Můžeme se setkat se CSR reporty shrnujícími dobročinné aktivit, jinde narazíme na stovky stran textů a tabulek a jsou i reporty o pár infografikách na několika listech. Jak by měl tento dokument…