Případová studie: Zentiva mapuje udržitelné myšlení svého ESG týmu

Vedoucí oddělení udržitelnosti ve společnosti Zentiva se na nás obrátila s jasným cílem – lépe porozumět tomu, kde má její mezinárodní ESG tým o šesti členech silné stránky v přemýšlení o udržitelnosti a kde se naopak skrývá největší potenciál pro další rozvoj. Společně jsme se rozhodli využít nástroj Sustainable Mindset Indicator (SMI), jehož je Fair Venture hrdým a výhradním partnerem v ČR.

SMI je psychometrický dotazník, který pomáhá mapovat, jakým způsobem lidé přemýšlí o udržitelnosti, jak se rozhodují a co jejich rozhodnutí ovlivňuje. Dotazník zkoumá, zda se lidé při rozhodování drží spíše zažitých návyků a konzervativních postupů, nebo zda jsou otevření udržitelným přístupům a zohledňují klimatickou krizi, sociální nerovnosti a širší dopady svých voleb.

Co nám ukázalo mapování udržitelného myšlení v Zentivě?

Tým v Zentivě dosáhl výsledku, který odpovídá průměru ostatních firem, které si SMI již vyzkoušely. Zároveň vykazuje výrazné zastoupení behaviorálního myšlení, tedy rozhodování na základě zažitých stereotypů a návyků. Není to překvapení. Většina firem pracuje podle osvědčených vzorců a spoléhá na to, co už fungovalo dřív.


Snímek obrazovky 2025-08-04 v 15.53.01.png
Obr.1 – Převažující behaviorální myšlení v Zentivě

Zentiva ale zároveň ukázala, že má velký potenciál. Její lidé vnímají environmentální a společenské problémy, dovedou přemýšlet dlouhodobě, jsou si vědomi svých hodnot a umí chápat svět jako propojený celek. To jsou pevné základy pro udržitelné rozhodování.

Na druhou stranu se ukázaly i oblasti, kde je prostor pro růst. Například schopnost vnímat svět v cyklech tak, jak funguje příroda. Místo toho ale firmy (včetně Zentivy) často plánují lineárně a zaměřují se především na růst, výsledky a výkon. 

Další oblastí pro rozvoj a diskuze je reflexe. A právě reflexe,tedy schopnost se zastavit, zvážit dopady svých činů nebo naslouchat i odlišným názorům, byla další oblastí, kde tým může posílit.

Když se firma naučí vnímat cykly, začne dělat rozhodnutí, která dávají smysl i z dlouhodobého pohledu. Růst se dá i v kvalitě, a právě tento způsob rozvoje je v pravidelných cyklech ozdravný.

Na základě výsledků jsme týmu doporučili konkrétní kroky, jak tyto oblasti posilovat:

  • pracovat s principem cykličnosti při plánování i hodnocení aktivit,
  • zařazovat do rozhodovacích procesů prostor pro reflexi a klást si otázku „co tím ovlivňujeme?“,
  • trénovat empatii a naslouchání za účelem dosažení lepšího porozumění.

Zentiva zareagovala aktivně. Doporučení byla implementována do každodenní práce týmu, který upravil své pracovní metody tak, aby reflektovaly výsledky a návrhy z analýzy. SMI nástroj následně představili také v rámci celofiremního Týdne udržitelnosti, a dále rozšířili přístup i na skupinu tzv. ambasadorů udržitelnosti, se kterou jejich tým pravidelně spolupracuje. Z výstupů byla Zentiva velmi spokojena – natolik, že se rozhodla mapování udržitelného myšlení rozšířit i na další zaměstnance napříč firmou. I to je pro nás potvrzením, že SMI může být užitečným impulzem nejen pro ESG týmy, ale i pro širší organizační kulturu.

Proč je SMI cenným nástrojem

SMI ukazuje, kde v týmu máte potenciál změny myšlení, ale zároveň přináší praktická cvičení, jak s jednotlivými principy myšlení dále pracovat. Pokud jste větší firma, která si s transformací k udržitelnosti už delší dobu láme hlavu a naráží na zdánlivě nepřekonatelné překážky, SMI může být přesně tím impulzem, který vás posune dál. Pomáhá proměnu nejen naplánovat, ale skutečně ukotvit v myšlení lidí napříč týmem.

S celým procesem vám můžeme pomoci i prostřednictvím navazujících koučovacích sezení, která jsou šitá na míru konkrétním potřebám vaší firmy.

Odhalte myšlenkové vzorce ve vaší firmě a posuňte se dál

Zaujalo vás to? Rádi vás nástrojem SMI provedeme a probereme možnosti implementace ve vaší společnosti. Kontaktujte nás.

Další články