
Kompletní průvodce výpočtem uhlíkové stopy
Potřebujete splnit povinnosti ESG reportingu, nebo vás odběratel oslovil s vyplněním ESG dotazníku? Pak se výpočtu uhlíkové stopy nevyhnete – a čím lépe ho zvládnete, tím kvalitnější budou vaše ESG…
Konec roku je u mnohých firem věnován zhodnocení letošních úspěchů a plánování pro nový rok. Tento podzim, ale může být poznamenám další vlnou pandemie, a tudíž další nejistotou, co přinese rok 2022. A proto často slýcháváme větu: „Plánovat se nedá, vždyť vůbec nevíme, co bude, jak na straně zákazníků, tak dodavatelů“ Ale právě v této větě, lze hledat i odpověď.
Zákazníci totiž bývají cenným zdrojem informací a nápadů, jaké inovace a změny od vaší společnosti očekávají. Musíte se jich ptát chytře a být otevřeni k jejich názorům. Globální pandemie i situace spojená se špatným stavem životního prostředí totiž zásadně mění podmínky na trhu. To je zkrátka vývoj, který provází lidstvo odjakživa. Akorát že nynější tempo a směr Vám a vašim dlouhodobým strategiím vzaly pevnou půdu pod nohama.
Jeden zdroj informací možná už ve firmě máte a dají se celkem snadno dohledat. Jsou to průběžné stížnosti či přání, které vaši klienti během roku sdělují obchodníkům, projektovým manažerům nebo zákaznickému servisu. Je to tak zvaná nevyžádaná zpětná vazba, ale jsou to cenné informace zadarmo!
Stačí si tedy před koncem roku svolat týmy a kolegy, kteří s klienty přicházejí do aktivního kontaktu a nechat si od nich vyhledat a sepsat tyto požadavky, přání i projevy nespokojenosti od jednotlivých zákazníků. Vynechte emoce a zapojte ryze pragmatický přístup a vyberte ty nejdůležitější názory z pohledu dalšího rozvoje vaší firmy. Pokud se některé opakují od různých zdrojů, pak je to skutečně pádný důvod k zamyšlení.
Neopomíjejte ale i vyžádanou zpětnou vazbu. Zde je velmi důležité, jak chytře tento dialog s odběrateli povedete. Uvědomte si, že nechcete slyšet jen chválu a spokojenost. Z krize vás vyvede právě kritická a upřímná zpětná vazba, ale i identifikování slabých míst a nových požadavků ze strany zákazníků. Na realizaci těchto rozhovorů si můžete najmout profesionála, ale je-li ve vašich možnostech a kapacitách osobní účast, jděte do toho sami. Osobní kontakt přímo s Vámi zákazník ocení a vy se dozvíte mnohem více.
Co byste se měli ptát odběratelů a zákazníků, ať už v dotazníku nebo plánovaném osobním rozhovoru:
Dotazy by měly být stručné, jasné a přesně mířené, ale otevřené. Nebojte se, že zákazníkům „napovíte“ v některých bolestivých bodech. Nejsou hloupí, a pokud zvažují, že vás vymění za vhodnějšího dodavatele, buďte rádi, že se to dozvíte včas a budete mít šanci zareagovat.
Samozřejmě zde neobjevujeme Ameriku. Tento proces je známý jako tzv. „stakeholder dialog“. A pokud se mu budete věnovat pravidelně podaří se vám integrovat názor stakeholderů do chodu firmy (tzv. stakeholder engagement). Diskuze se stakeholdery je i nezbytnou součástí budování udržitelné firmy a pomůže vám například ke zpracování ESG reportu.
Potřebujete splnit povinnosti ESG reportingu, nebo vás odběratel oslovil s vyplněním ESG dotazníku? Pak se výpočtu uhlíkové stopy nevyhnete – a čím lépe ho zvládnete, tím kvalitnější budou vaše ESG…
Jak vypadají naše ESG workshopy v praxi? Nedávno jsme měli příležitost uspořádat workshop na téma „Jak využít příležitosti a zvládnout požadavky ESG“ pro tým Ahrend
Společenská odpovědnost ve firmách začíná právě prací na zkvalitnění firemní kultury. Bývá to první důležitý krok směřující k jejich vyšší udržitelnosti. Společenská odpovědnost a firemní kultura…