Evropská poradní skupina pro účetní výkaznictví (EFRAG) nedávno zanalyzovala 656 ESG reportů firem, které už reportovaly podle standardů CSRD. Výsledky přinášejí cenný vhled do toho, jak se firmy s požadavky popasovaly, a pro ty, které reporting teprve čeká, jsou skvělým zdrojem inspirace i ponaučení.
Jak vypadají první ESG reporty?
- Nejkratší report má 25 stran
- Nejdelší report 440 stran
- Průměrný počet stran reportu je 115 stran
👉 25 % reportů má méně než 70 stran
👉 Struktura reportů odpovídá obecným požadavkům ESRS
Jaká významná témata řeší firmy v rámci analýzy dvojí materiality?
Analýza dvojí materiality je základním prvkem ESG reportingu a určujte témata, kterým je třeba se v ESG reportu věnovat. Vyžaduje zhodnocení vlivu firmy na okolí a také vliv okolí na firmu. Dle EFRAGu jsou nejčastějšími materiálními tématy firem právě tato témata:
- S1 Vlastní pracovní síla (99 %)
- E1 Změna klimatu (98 %)
- G1 Chování podniků (93 %)
Přičemž dalšími častými tématy jsou:
- S4 Spotřebitelé a koncoví uživatelé (68 %)
- E5 Využívání zdrojů a oběhové hospodářství (65 %)
- S2 Pracovníci v hodnotovém řetězci (63 %)
Naopak méně časté jsou:
Jací stakeholdeři jsou zapojeni do stakeholder dialogu?
Z analýzy vyplývá, že do stakeholder dialogu firem jsou zatím nejčastěji zapojovány především obchodně relevantní skupiny jako jsou zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé a investoři.
Není to až tak překvapivé, právě s těmito skupinami firmy komunikují nejčastěji. My vždy doporučujeme rozšířit záběr i na další zainteresované strany jako jsou například neziskové organizace, komunity a odbory tak, aby měl stakeholder dialog co největší přínos a neopomněl žádný významný subjekt.
💡Dialog s vašimi stakeholdery je důležitým a klíčovým momentem – vyžaduje umění naslouchat všem, na kterých váš byznys stojí. Když dokážete zapojit různé hlasy do vaší podnikatelské činnosti, nezískáte jen data, ale i cenný kompas pro strategická rozhodnutí a dlouhodobou konkurenční výhodu.
Klimatické cíle a tranziční plány v prvních ESG reportech
Každá firma si pod pojmem "klimatický plán" představuje trochu něco jiného a výsledkem je směs různých přístupů, které se zatím těžko porovnávají. Ukazuje se ale, že právě jasně definovaný klimatický plán může být klíčem k důvěryhodnosti a k tomu, aby cíle nezůstaly jen na papíře.
Jaké jsou tedy konkrétní výsledky z analýzy prvních ESG reportů firem?
- 55 % firem již má připravený tranziční plán k přechodu na udržitelnější fungování
- 70 % firem má nastaveno cíle odpovídající udržení globálního oteplení pod 1,5 °C pro Scope 1 a 2, 40 % firem má tyto cíle nastaveno i pro Scope 3
- 60 % firem má své klimatické cíle validované mezinárodní iniciativou SBTi
Kde si stojí firmy v sociálních tématech?
Analýza 656 ESG reportů firem ukázala, že se firmy nebojí ukázat i citlivá témata jako jsou například incidenty týkající se diskriminace na pracovišti nebo porušování lidských práv. Tyto případy jsou často „neviditelnými duchy“ – každý o nich mluví, ale málokdo je skutečně dokumentuje.
Díky ESG reportům máme konečně konkrétní data, která mohou vést k reálným změnám a zodpovědnému přístupu.
- 93 % firem deklaruje adekvátní mzdy
- 81 % firem reportovalo incidenty týkající se diskriminace, ale jen 5 % z nich jsou závažnými případy
- 78 % firem reportuje závažné porušení lidských práv, ale jen 5 % z nich uvádí konkrétní případy
- 33 % firem reportuje závažné incidenty ve svém hodnotovém řetězci, ale jen 10 % z nich uvádí konkrétní případy
Pokud vás zajímá více detailů k ESG reportingu nebo řešíte, jak se na něj připravit, rádi s vámi vše probereme na nezávazné konzultaci. Kontaktujte nás.