První vlna CSRD reportů pod lupou EFRAG

Evropská poradní skupina pro účetní výkaznictví (EFRAG) nedávno zanalyzovala 656 ESG reportů firem, které už reportovaly podle standardů CSRD. Výsledky přinášejí cenný vhled do toho, jak se firmy s požadavky popasovaly, a pro ty, které reporting teprve čeká, jsou skvělým zdrojem inspirace i ponaučení.

Jak vypadají první ESG reporty?

  • Nejkratší report má 25 stran
  • Nejdelší report 440 stran
  • Průměrný počet stran reportu je 115 stran

👉 25 % reportů má méně než 70 stran

👉 Struktura reportů odpovídá obecným požadavkům ESRS

Jaká významná témata řeší firmy v rámci analýzy dvojí materiality? 

Analýza dvojí materiality je základním prvkem ESG reportingu a určujte témata, kterým je třeba se v ESG reportu věnovat. Vyžaduje zhodnocení vlivu firmy na okolí a také vliv okolí na firmu. Dle EFRAGu jsou nejčastějšími materiálními tématy firem právě tato témata:

  • S1 Vlastní pracovní síla (99 %)
  • E1 Změna klimatu (98 %)
  • G1 Chování podniků (93 %)

Přičemž dalšími častými tématy jsou: 

  • S4 Spotřebitelé a koncoví uživatelé (68 %)
  • E5 Využívání zdrojů a oběhové hospodářství (65 %)
  • S2 Pracovníci v hodnotovém řetězci (63 %)

Naopak méně časté jsou:

  • Mikroplasty

  • Práva původních obyvatel

  • Znečištění živých organismů a potravinových zdrojů

Jací stakeholdeři jsou zapojeni do stakeholder dialogu?

Z analýzy vyplývá, že do stakeholder dialogu firem jsou zatím nejčastěji zapojovány především obchodně relevantní skupiny jako jsou zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé a investoři.

Není to až tak překvapivé, právě s těmito skupinami firmy komunikují nejčastěji. My vždy doporučujeme rozšířit záběr i na další zainteresované strany jako jsou například neziskové organizace, komunity a odbory tak, aby měl stakeholder dialog co největší přínos a neopomněl žádný významný subjekt.

💡Dialog s vašimi stakeholdery je důležitým a klíčovým momentem – vyžaduje umění naslouchat všem, na kterých váš byznys stojí. Když dokážete zapojit různé hlasy do vaší podnikatelské činnosti, nezískáte jen data, ale i cenný kompas pro strategická rozhodnutí a dlouhodobou konkurenční výhodu.

Klimatické cíle a tranziční plány v prvních ESG reportech

Každá firma si pod pojmem "klimatický plán" představuje trochu něco jiného a výsledkem je směs různých přístupů, které se zatím těžko porovnávají. Ukazuje se ale, že právě jasně definovaný klimatický plán může být klíčem k důvěryhodnosti a k tomu, aby cíle nezůstaly jen na papíře.

Jaké jsou tedy konkrétní výsledky z analýzy prvních ESG reportů firem?

  • 55 % firem již má připravený tranziční plán k přechodu na udržitelnější fungování
  • 70 % firem má nastaveno cíle odpovídající udržení globálního oteplení pod 1,5 °C pro Scope 1 a 2, 40 % firem má tyto cíle nastaveno i pro Scope 3
  • 60 % firem má své klimatické cíle validované mezinárodní iniciativou SBTi

Kde si stojí firmy v sociálních tématech?

Analýza 656 ESG reportů firem ukázala, že se firmy nebojí ukázat i citlivá témata jako jsou například incidenty týkající se diskriminace na pracovišti nebo porušování lidských práv. Tyto případy jsou často „neviditelnými duchy“ – každý o nich mluví, ale málokdo je skutečně dokumentuje.
 

Díky ESG reportům máme konečně konkrétní data, která mohou vést k reálným změnám a zodpovědnému přístupu.

  • 93 % firem deklaruje adekvátní mzdy
  • 81 % firem reportovalo incidenty týkající se diskriminace, ale jen 5 % z nich jsou závažnými případy
  • 78 % firem reportuje závažné porušení lidských práv, ale jen 5 % z nich uvádí konkrétní případy
  • 33 % firem reportuje závažné incidenty ve svém hodnotovém řetězci, ale jen 10 % z nich uvádí konkrétní případy

Pokud vás zajímá více detailů k ESG reportingu nebo řešíte, jak se na něj připravit, rádi s vámi vše probereme na nezávazné konzultaci. Kontaktujte nás.

Další články